TasbihMu unTukku..

Tuesday 16 April 2013

Hari itu..

Tika jari-jemari menari mengukir kata,
kelopak mata sibuk menitiskan airnya.

"Innalillahi wainna ilaihi raji'un.."
Selafaz kata aku menuturkannya,
bibirku ketar, hatiku tak tertahan.

Alunan 'ringtone' yg memainkan lagu korea membuatkan pagiku yg tenang terganggu,
ku tutup senaskah Al-Quran di tangan, hafalanku terganggu.
tertera segaris nama membuatkan hatiku berbunga, "Abbi"
Namun timbul juga persoalan demi persoalan.
"Knp sampai telefon pagi2 begini ? Ada apa yg berlaku kat rumah ?"
Punatnya ku tekan lantas dilekapkan ke telinga.

Suara ayah memberi salam, ku jawab dengan suara yg ceria seperti biasa
"Nenek dh meninggal pagi td"
Terdiam ! Raut wajah yg ceria mula kemerahan menahan tangis.
Hanya hati yg mampu melafaz kalimat keramat itu
Lantas perbualan ku hentikan tanpa salam
Ayah dihujung talian dibiarkan sepi tanpa kata

Di hari itu, air mata lah yg menjadi peneman setiaku.
Tak dihirau teman2 yg bertanya
Segala jasanya berlegar di bening fikiran membuatkan aku lemah
Segala kenangan bersamanya membuatku kehilangan arah
Dialah yg menjadi sahabatku ketika aku kecil
Dialah yg menghantar & menjemputku sewaktu tadika
Dialah yg mengenalkan aku kepada Al-Quran
Dialah yg menyediakan makanan tika aku pulang keletihan
Dialah yg mendidikku dengan solat
Dialah yg membelaku tika dimarahi ibu.

Tapi.. itu dulu
Sekarang, dia telah kembali pulang.
Menghadap Pemilik Nyawa.
Dah dua minggu, aku masih menangis gaya anak kecil
Ingin dimanja seperti selalu olehnya
Seolah2 hatiku tidak mampu melepaskannya pergi

salam terakhir, 13 januari 2013
katanya : kalau panjang umur kita jumpa lagi
Tapi lafaz itu tidak seiring dengan takdir Allah
Kesal, aku jauh di perantauan menangiskan pemergiannya
Lebih terkilan, 
yg memandikan, yg mensolatkan, yg mengkafankan, yg mengebumikan
BUKAN AKU !

Dan kerana hal ini juga, hingga saat ini hatiku meronta mohon dihantar pulang ke rumah
terlalu ingin berada di samping ibu,
masakan tidak, ibunya pergi sehari selepas ulangtahun kelahirannya.
takdir Ilahi siapa yg duga ?

" Ya Allah Rabbul Izzati, Ampunkanlah dosa-dosanya, tinggikanlah darjatnya, luaskanlah kuburnya, sinarilah ia dengan nur cahaya, biarkanlah Al-Quran menemaninya, Janganlah Kau biarkannya sunyi dan sepi ya Allah. Tempatkanlah dia bersama hamba-hambaMu yg soleh, Hadiahkanlah kepadanya SyurgaMu ya Allah, sampaikanlah salam rinduku padanya~ "

Al-Fatihah ~

No comments:

Post a Comment