TasbihMu unTukku..

Saturday 10 March 2012

facebook vs padang mahsyar??

"Wah... banyaknya orang post gambar, gambar2 kenangan, gambar2 couple, gambar2 mkn luar dgn kkwn, gmbr2 program.. semuanya kenangan, seronoknya tgk gambar2 ni, buat kita gelak...bestnya, berbalas-balas komen..gelak2.."


"Allah!! aku janji tak buat lagi, aku janji tak pegang dah tangan dia, aku janji ya Rabbi, aku tutup semua, aku janji, tolonglah percaya, kembalikan aku ke dunia, aku janji aku akan bt baik, sakitnya ya Allah, aku taknak masuk neraka..tolonglah aku ya Allah, menangis..."


Ehemm, Alhamdulillah Allah bagi ujian time2 cun mcmni.. mood: final exam + kurang sihat. Assalamulaikum saudara/ri.. Untuk entri kali ni, "facebook vs padang mahsyar", ops, tak hot kan tajuk ni berbanding tajuk "Yusry sah nikah Lisa"..hehe.. tak hot jugak mcm tajuk "pejabat PM tuntut rafizi mohon maaf"..kihkih.. tersenyum memikirkan, memang manusia ni terlalu sibuk, sibuk menguruskan urusan dunia.. termasuklah ana.. Astaghfirullah..

Kembali kepada entri, percaya @ tidak dengan hanya membaca 2 dialog di atas, otak kalian sudahpun mula memikirkan apa pengkhususan yang ana nk kongsikan kat sini. Bijak sungguh!! =) Okay cop2..

kat facebook, orang post gambar kekawan..
kat padang mahsyar, Allah pun 'post' gambar2 kita kat seluruh penduduk alam, malah bukannya cuma gambar2 dlm 1 program/rehlah, malah gambar2 dalam 1 hayat/nafas, beza kan??

kat facebook, kita berbalas komen dgn kekawan (P@L)
kat padang mahsyar, kita pun akan berbalas 'komen' dengan Allah, dan lebihnya lagi, kat FB kita berbalas komen sambil gelak2, kat padang mahsyar kan, kita berbalas 'komen' sambil menangis..(na'uzubillahhi min zalik) beza kan??

kat facebook, kita tayang gambar2 kenangan..
kat padang mahsyar, Allah 'post' jugak gambar2 'kenangan' kita kan.. lebih dahsyat lagi, bukan hanya 'kenangan', tp gambar saat kita buat 'usrah saiyyiah'(mengumpat) pun ada.. beza kan??

kat facebook, mulut kita berbicara yang jahat, yang baik..
kat padang mahsyar, mulut kita terkunci kan.. tangan kita berbicara, "aku dulu taip tekan keyboard, aku tulis dakwah, pesan jaga pandangan" lalu mata berbicara, "Tapi aku tak pernah buat, mata aku meliar tengok dia yang bukan mahram" (na'uzubillahhi min zalik..) beza kan??

kat facebook, kita buat status ukhuwah fillah, tayang video kita bersama..
kat padang mahsyar, Allah tayangkan video kita mencaci sahabat kita, video kita lihat sahabat buat jahat, tp kita tak nasihatkan dia.. beza kan??

"Ya Allah, pembicara ini, bukanlah tidak pernah melakukan apa yang ditulis, bukanlah tidak pernah tersasar jalan, Engkaulah yang menyaksikannya.. Tapi ya Allah, janganlah Kau campakkan aku ke nerakaMu disebabkan bicara ini, aku hanya mampu menasihat, sedangkan aku berbuat.. Jadi Kau ampunkanlah dosa2ku ya Allah, Kau hapuskanlah titik2 hitam di seketul daging pada jasad ini.. Sungguh, hanyalah padaMu aku berlindung, amiinnnn...."

Kita berlari dalam tiupan angin membayu, lalu hujan, kita rehat sebentar, timbulnya pelangi, kita meneruskan pelarian, sampai satu keadaan, berbekas debu2 sepanjang pelarian di wajah, lalu kita mengelap, tangan kita pun hitam.. Tanpa sedar, kita dah sampai ke tempat yang nak dituju..

Kita mengejar redha Allah, lalu Allah turunkan ujian, kita merintih meminta pertolongan, lalu dibantu, kita teruskan perjalanan mengejar redha itu, sampai suatu tempat, kita nampak bekas2 hitam pada hati, lalu kita taubat, Allah bagi syurga dan redha..


       Allah, Aku hanya apa yang kau ciptakan, aku dicipta dan Engkau mencipta, Lalu apa
                                      kuasaku hendak menyombongkan diri padaMu.....

No comments:

Post a Comment